Monday, February 16, 2009

TONSIL

TONSIL BUKAN TOSEI

[Mandel, amandel, atau secara medis disebut tonsil atau tonsila palatina adalah bahagian dari sistem kelenjar getah bening yang berada pada sisi kiri dan kanan bahagian belakang rongga mulut. Seperti kelenjar getah bening lainnya, amandel adalah bahagian dari sistem kekebalan yang menjaga tubuh manusia dari infeksi, khususnya infeksi saluran nafas atas dan faring .

Peradangan pada amandel disebut sebagai tonsilitis. Infeksi parah pada amandel dapat mengakibatkan amandel membengkak dan pembedahan harus dilakukan, namun ini dapat mengakibatkan kelemahan sistem kekebalan tubuh] SUMBER WIKIPEDIA


Salam Hari Isnin Buat semua teman dan pengunjung serta pembaca sekelian,

Semalam Ahad saya bergegas ke Hospital di Ipoh, bersama isteri, mak ,adik perempuan dan anak bongsu, menziarahi anak saudara lelaki saya berusia 9 tahun yang dimaksukkan ke hospital kerana demam berpunca daripada tonsil membengkak yang dialaminya pada hari Isnin minggu sebelumnya.

Menurut abang saya, tonsil kali ini agak serious membengkak dan menyebabkan sakit yang keterlaluan. Tak cukup dengan bengkak tonsil, bengkak "benguk" juga dialaminya. Kesian Mohd Hazim...anak sulong abang saya.

Kita yang dewasa ni kalau diserang bengkak tonsil, pasti tidak berselera nak makan sebab sakit bila hendak menelan makanan termasuk bubur nasi.

Menurut doktor yang merawatnya, darah Hazim dipercayai dijangkiti kuman....itu yang menyebabkan tonsilnya membengkak. Buah pinggangnya juga mengalami "kejutan". Ini menyebabkan air kencingnya tidak bersih atau warna air kencingya tidak normal, bermakna buah pinggangnya buat masa ini tidak berfungsi dengan sempurna, disebabkan darah yang dijangkiti kuman.

Kisah Hazim dimasukkan ke hospital, mengusik kenangan mak saya yang menghadapi situasi yang sama dengan kakak ipar saya! Ia tentang saya!Kami pun bercerita semasa berada di wad kanak-kanak tingkat 6 Hospital

Kisahnya ketika usia saya 2 tahun, saya mengalami demam panas yang melampau! Yang pasti, tonsil saya membengkak....Menurut mak, saya dimasukkan ke wad kanak-kanak di Hospital Besar Pulau Pinang.

Oleh kerana demam saya begitu hebat...maka doktor mengarahkan saya tidur tanpa seurat benang atau selimut. Saya ditelanjang oleh misi(yang pastinya cun- cun) dan saya hanya dibenarkan berselimut dengan ais...ye ketul ais!!! Kenape tak percayer?!!! Mak saya tak akan bohong ok!

Dahsyatnyer demam panas sayakan! Sampai kena telanjang!!(tentu saya nampak cute giler masa tu kannn...!)

Ya cukup tidur berselimutkan ais, setiap 10 minit misi akan datang lap badan saya dengan kain basah untuk memastikan suhu badan saya segera turun ke paras normal.....

Mak saya kata, syukur saya tidak mengalami kekejangan(tarik-tarik tu la!) Nauzubillah....

Jadi lebih kurang 2 minggu jugak saya kat wad hospital tu...akhirnya saya "dibebaskan"...yahoooooo ( masa tu tak der ler internet kalu tidak tentu saya jadi "duta" untuk yahoo.com)

Semoga Hazim, segera sembuh dan sihat bertenaga untuk meneruskan kehidupan dunia kanak- kanaknya.....

Salam Selamat!!!

p/s- Yang demam bagus minum 100 plus dan air mineral....kalau dan melampau..cubalah petua tidur berselimutkan ketul ais....selamat beramal...!


1 comment:

Anonymous said...

ayo...takot dgr DR kita ni bagi text ucapan kat blog ni..haha apa pun..best..cukup2 best..hahaha