Wednesday, February 11, 2009

Al- Fatihah

Takziah untuk teman sekerja Dj Julia dan keluarga atas pemergian ayahanda tercinta ke ramahtullah awal pagi tadi. Kita doakan roh allahyarham berada di tempat orang- orang yang di kasihi Allah. Pastinya rasa terkejut, sedih dan murung pasti meruntun perasaan dan hati Julia dan keluarganya. Seluruh kaum keluarga pasti rasa serba tidak kena dengan pemergian arwah, Hussain Hj Musran. Buat Ju, redhakan pemergian ayahnanda tercinta...inilah yang sering kita sebut ketika bertugas, "jodoh, pertemuaan dan ajal maut adalah keputusan Allah".

Bila Ju sudah kehilangan ayahnya, saya tiba-tiba teringat hari pemergian ayah saya yang telah pulang ke ramahtullah 2 tahun lalu....yang sedih sangat,saya tidak berpeluang berada di sisinya ketika beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir kerana saya dalam perjalanan ke hospital ....Namun saya redha...itu bukan rezeki saya....atau ada hikmah disebaliknya...mungkin.

Mungkin jika saya berada disisinya, saya akan lebih emosi atau tidak dapat menahan perasaan sedih atau mungkin marah kerana saya sudah kehilangan ayah yang telah mengorbankan usia mudanya mencari rezeki memastikan kami lima beradik tidak kelaparan setiap hari! Tapi nak marah kepada siapa?!!!! Subahanallah....

Pastinya ayah Julia, ayah saya dan ayah kita semua seorang yang kita kagumi dan sanjungi tentang keperibadiannya. Benar kata ramai orang, bila seseorang itu sudah tiada lagi, kita akan mengumpul segala memori tentang mereka dan kita pula akan kongsikan dengan anak2 kita tentang kehebatan ayah kita yang juga Datuk kepada anak2 kita....

Pastinya, pendidikan yang pernah kita "terima" daripada ayah kita, akan kita "kongsikan" dengan anak2 kita agar mereka menjadi insan yang dapat menyambung warisan pendidikan ayah kita yang ingin kita menjadi insan yang dihormati dan di sayangi oleh semua orang termasuk Allah s.w.t...

Al- Fatihah buat ayah kita yang telah pulang ke ramahtullah....

No comments: