Monday, February 23, 2009

OSCAR KE 81


Anugerah Akademi atau lebih dikenali dalam Bahasa Inggeris sebagai The Academy Awards atau The Oscars ialah salah satu acara penganugerahan yang tersiar ke seluruh pelosok dunia.

Penganugerahan dijalankan setiap tahun oleh Academy of Motion Picture Arts and Sciences sejak 1929 di Los Angeles. Ia menghargai kecemerlangan dalam banyak aspek pembikinan filem seperti lakonan, pengarahan dan lakon layar.

Slumdog Millionaire dijangka dinobat sebagai filem terbaik, filem yang menggambarkan sebuah realiti, namun tetap dengan penutup cerita yang bahagia, sebagai penghibur untuk masyarakat kelas bawah

Pastinya pagi ini, OSCAR ke 81 akan disiarkan secara langsung dari Kodak Theatre, Hollywood, akan dapat kita saksikan menerusi ASTRO.

Sudah pasti siaran ini akan mendapat tumpuan pengiat industri seni filem seluruh dunia dan termasuk MALAYSIA. Bagi pengiat industri filem kita, apakah sebenarnya tujuan mereka menonton anugerah tersebut....termasuklah wartawan - wartawan hiburan di Malaysia ini....Cuba baca soalan- soalan ini.....

Adakah mereka ingin mengetahui siapa pemenangnya, siapa penyampainya, siapa pengacaranya, siapa penyanyinya, siapa yang hadir, siapa yang tidak hadir, atau baju apa pelakon itu pakai, beg tangan apa yang di galasnya, apa kesalahan yang berlaku, apa kelainannya, apa muzik- muziknya, apa kesilapan kameranya, siapa penerbitnya, penulis skripnya, siapa pengarah pentas, siapa pereka pentas, siapa pengarah teknikal, jurulampu, siapa akan salah buat pengumuman pemenang,(seperti azwan semasa Rentak Juara pertama, apa nak tulis tentang baju yang dipakai pelakon glamour tersebut, dan pastinya pelbagai lagi soalan "kreatif" yang bakal bertakung di benak fikiran masing- masing....hehehe!

Saya suka baca tentang komen wartawan kita tentang artis tanahair yang mengenakan baju glamour pada majlis karpet merah bagi majlis-majlis tertentu....Hebatkan wartwan kita "semua" mereka pakar kan?!!! hehehe! Mungkin yang "bijak" komen tentang fesyen tu, mereka ambil kursus fesyen atau kelas menjahit gamaknya!!! Hehehe!

Nanti kita semua tunggu suratkhabar, majalah, apa yang di komen oleh wartawan "pakar" fesyen tentang artis antarabangsa di majlis OSCAR ke 81!!!


p/s- kata si Luncai, masa nak beli baju, bawa wartwan sekali supaya "perfect"....

No comments: